Het is mooi dat er een website bestaat zoals Gratis Psycholoog, maar er zijn gelukkig meer plekken op het internet waar je (bijna) gratis psychische hulp kan vinden. Met de lange wachtlijsten in de GGZ is dit serieus schrijnend als je op hulp zit te wachten die je gisteren al had willen hebben. In dit blog vindt je een overzicht van alle, veelal gratis, telefonische psychische hulp die je kan krijgen bij psychische klachten.
Mijn ervaring is dat mensen eerst een tijd zelf proberen hun probleem op te lossen. Wanneer dit niet lukt, gaat men vaak eerst naar de huisarts. De huisarts kan je rechtstreeks doorverwijzen naar een GGZ instelling. Dit kan fysieke afspraak zijn of online met beeldbellen. De wachttijden (voor niet complexe hulpvragen) voor fysiek zijn ongeveer gemiddeld drie maanden. Een verwijzing naar een online psycholoog is vaak sneller. Vaak heb je binnen 1 week al een intake gesprek. Maar ook hier lopen de laatste tijd de wachttijden wat op. Een behandeling via beeldbellen is trouwens niet minder effectief. Een goed alternatief dus voor de wat eenvoudigere problematiek.
Mocht je nog niet bij de huisarts zijn geweest of op een wachtlijst staan voor hulp, dan kan je in dit blog lezen waar je alvast goede en betrouwbare telefonische psychische hulp kan vinden. Er is dus meer mogelijk dan je denkt.

Telefonische psychische hulp (direct) voor volwassenen
Het is het fijnst wanneer je bij psychische klachten met iemand kan praten. Informatie lezen op een website is leuk en handig, maar een luisterend oor is soms wat mensen écht nodig hebben. Gelukkig zijn er (bijna) gratis hulplijnen die je kan bellen:
De Luisterlijn
088-0767000
Niet volledig gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Voor als je problemen hebt, je eenzaam voelt of je hart wilt luchten. De lijn wordt bemenst door getrainde vrijwilligers. De Luisterlijn is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je mag maximaal drie keer per dag bellen, dit mag wel elke dag. Het is voor mensen vanaf 18 jaar. Ben je onder de 18 jaar dan kan je bellen met de kindertelefoon, dit is wel gratis. Verderop staat het nummer van de kindertelefoon. Kan je vanwege je (financiële) situatie niet bellen, dan kan je de luisterlijn ook e-mailen of je kan met ze chatten. Je kan maximaal drie keer per dag met ze chatten.
MIND Korrelatie
0900-1450
Niet volledig gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Voor hulp bij psychische en sociale problemen. Je wordt geholpen door professionele hulpverleners, zoals maatschappelijk werkers, psychologen en pedagogen. Je kunt contact opnemen met MIND Korrelatie via WhatsApp (van 09:00-17:30), telefoon (van 09:00-21:00), mail of chat (van 09:00-20:30). Het contact is in principe eenmalig, maar meerdere vervolggesprekken zijn mogelijk.
Stichting 113 zelfmoordpreventie
0800-113
Gratis: Deze telefoonlijn is dag en nacht bereikbaar en volledig gratis.
Denk je aan zelfdoding, dan kan je geheel anoniem bellen of chatten. Chatten kan via de website van Stichting 113. Stichting 113 Zelfmoordpreventie is de nationale organisatie voor preventie van zelfdoding. Heb je gedachten om je leven te beëindigen maak dan gebruik van deze telefonische hulp want in veel gevallen gaan deze gedachten weer voorbij.
Hierboven staan de drie meest belangrijke (bijna) gratis telefonische hulplijnen. Er zijn nog meer gratis telefonische hulplijnen beschikbaar maar dan gericht op specifieke psychische klachten of hulp aan naasten. Een overzicht hiervan vindt je onderaan deze pagina, na de sectie over telefoonlijnen voor jongeren.
Telefonische psychische hulp (direct) voor kinderen en jongeren
De kindertelefoon
0800-0432
Gratis
Word je gepest, heb je problemen thuis, ruzie met je vrienden of voel je je rot? Dan kun je bellen of chatten met De Kindertelefoon. De kindertelefoon kun je bellen tussen 11:00-21:00 uur (elke dag). Je kan ook met ze chatten via de website; dit kan ook tussen 11:00-21:00 uur. Je belt anoniem en je praat met een getrainde vrijwilliger. Er zal nooit zonder toestemming jouw toestemming contact worden opgenomen met je ouders of anderen. Wanneer je er zelf om vraagt kan de Kindertelefoon samen met jou hulp zoeken bij andere instanties zoals bijvoorbeeld Veilig Thuis. De Kindertelefoon vindt respect voor kinderen en hun vragen zeer belangrijk. Elk kind moet in vertrouwen kunnen praten over een onderwerp of probleem. Het kan gaan om informatie, advies, hulp of ondersteuning. Je kan ook met ze chatten. De chatgesprekken duren gemiddeld tussen de 15 en 30 minuten om voor zo veel mogelijk kinderen bereikbaar te zijn. Op enkele locaties zijn op werkdagen tussen 18.00 en 20.00 uur, onder begeleiding van volwassenen, ook jongere vrijwilligers (16 tot 19 jaar) in de chat actief. Ook kun je meerdere gesprekken voeren bij De Kindertelefoon via de terugkomchat. Op je telefoonrekening staat niet dat je met de kindertelefoon hebt gebeld. ook kunnen ze jouw telefoonnummer of internetadres niet zien. Ben je ouder dan 18 jaar en jonger dan 25 jaar dan kan je bellen met 'Alles oke? supportlijn'.
Alles oke?
0800-0450
Gratis
Sinds 2021 heeft de Kindertelefoon ook een supportlijn voor jongvolwassenen vanaf 18 jaar (tot 25 jaar). Hier kan je met een getrainde vrijwilliger spreken over mentale of sociale problemen waar je tegen aan loopt bij het proces van volwassen worden.[4] De Alles Oké? supportlijn is gratis telefonisch bereikbaar en kent ook een chatmogelijkheid via de website. Je kan, op alle dagen in de week bellen of chatten tussen 14:00-22:00 uur. Op je telefoonrekening staat niet dat je met de Alles oke? hebt gebeld. ook kunnen ze jouw telefoonnummer of internetadres niet zien.
Sense
0900-4024020
Niet volledig gratis, € 0,05 per minuut plus de kosten van je mobiele telefoon
De Sense Infolijn beantwoordt al je vragen over seks. Bereikbaar op maandag t/m woensdag van 09:30-15:30 en op donderdag en vrijdag van 13:30-15:30. Sense is ook bereikbaar per chat en WhatsApp.
Praten Online
Chatgesprekken = gratis
Bij Praten Online kun je gratis en anoniem chatten met een hulpverlener. Je kan ze niet bellen. De hulpverlener werkt vanuit de oplossingsgerichte benadering. Dat betekent dat je samen met je therapeut bepaalt wat het doel van het gesprek is en wat je graag zou willen dat er zou veranderen. Je kunt in totaal 4 chatgesprekken van circa 45 minuten voeren met dezelfde therapeut. Minder gesprekken kan natuurlijk ook, je kunt zelf online een nieuwe afspraak maken. Voordat je een chat afspraak kunt inplannen, vragen ze om eerst een zelftest te doen. LHBT+ jongeren tussen de 16 en 27 jaar mét zelfdodingsgedachten kunnen bij Praten Online acht chatgesprekken krijgen.
Hierboven staan de meest belangrijke gratis telefonische hulplijnen voor jongeren. Er zijn nog veel meer gratis hulplijnen beschikbaar voor jongeren (van 14-23 jaar), veelal via e-mail of chat. Een mooi overzicht hiervan vindt je op: Jongeren hulp online
Telefonische hulp (direct) voor specifieke psychische klachten
Depressielijn
088-5054334
Niet volledig gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Voor hulp bij depressie, van ervaringsdeskundige vrijwilligers. Je mag maximaal één keer per dag bellen en een gesprek duurt maximaal 45 minuten. Op werkdagen bereikbaar van 10:00-12:30, 14:30-17:00 en 19:00-21:00 uur. Op zondag van 10:00-12:30 uur.
De rouwtelefoon
085-4014250
Niet volledig gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Bereikbaar op werkdagen tussen 09:00-17:00 uur. De rouwtelefoon is onderdeel van 'Vereniging Leven met Dood'. In principe gaat het om een eenmalig gesprek. Heb je meer ondersteuning nodig dan kan je ook meerdere telefonische gesprekken krijgen; hiervoor moet je dan wel lid worden van de vereniging en dit kost je eenmalig (voor 1 jaar) 25 euro.
Angst, dwang en fobie stichting
0343 – 753009
niet gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen): De hulptelefoon van de ADF stichting staat open voor iedereen die last heeft van angst, dwang of fobie, als ook voor partners en familie. Bij de ADF stichting werken ervaringsdeskundigen. Mensen die weten hoe het voelt. Om te beginnen luisteren ze naar jouw persoonlijke verhaal. Daar sluiten ze op aan met hun ervaring en deskundigheid. Ze denken met je mee over de weg naar de juiste behandeling. Elke werkdag (tussen 09:00-13:30) kun je de ervaringsdeskundige medewerkers bellen voor informatie en advies, gericht op jouw persoonlijke situatie.
Infolijn drugs
0900-1995
Niet volledig gratis, € 0,10 per minuut plus de kosten van je mobiele telefoon
Maak je je zorgen om het gebruik van iemand of je eigen gebruik? Neem dan gerust contact met de drugs infolijn op. Dat kan anoniem via telefoon, maar ook via chat en e-mail. Bereikbaar op werkdagen van 09:00-17:00 uur.
Infolijn alcohol
0900-1995
Niet volledig gratis, € 0,10 per minuut plus de kosten van je mobiele telefoon
Maak je je zorgen om het gebruik van iemand of je eigen gebruik? Neem dan gerust contact met de alcohol infolijn op. Dat kan anoniem via telefoon, maar ook via chat en e-mail. Bereikbaar op werkdagen van 09:00-17:00 uur.
Infolijn gamen
0900-1995
Niet volledig gratis, € 0,10 per minuut plus de kosten van je mobiele telefoon
Maak je je zorgen om het gebruik van iemand of je eigen gebruik? Neem dan gerust contact met de gamen infolijn op. Dat kan anoniem via telefoon, maar ook via chat en e-mail. Bereikbaar op werkdagen van 09:00-17:00 uur.
Veilig Thuis
0800-2000
Gratis
Voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling.
7 dagen per week, 24 uur per dag. Bel ze, ook als je twijfelt. Je krijgt als je belt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Als je wilt kun je anoniem blijven. Deze medewerker zet samen met je alles op een rij, beantwoordt vragen en geeft advies. De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen. Komen jullie tot de conclusie dat de situatie te lastig is? Dan kan de medewerker van Veilig Thuis je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roepen ze de hulp in van lokale hulpverlener, zodat het gezin geholpen kan worden. Als je melding maakt, vertelt Veilig Thuis wat er met de melding gaat gebeuren. Bij direct gevaar bel je 112.
De Oudertelefoon
085-1304658
Niet volledig gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Bij de Oudertelefoon kun je terecht met alles dat gaat over opvoeden en ouderschap. Ook de vraagstukken die je liever niet met anderen bespreekt, die gevoelig liggen of juist alledaags lijken. Samen met een vrijwilliger van de oudertelefoon onderzoek je waar je tegenaan loopt en waar mogelijkheden zitten. Aan het einde van het gesprek heb je meer inzicht in je situatie en weet je wat je volgende stap gaat zijn. Opvoeders geven aan dat ze zich na een gesprek met de Oudertelefoon opgelucht, gesteund en zelfverzekerder voelen. Én dat ze zich realiseren dat waar ze mee zitten veel normaler is, of vaker voorkomt dan gedacht. Je kan ook chatten met de oudertelefoon. Je kan ze iedere doordeweekse dag bereiken voor gesprekken (telefoon en/of chat) in het Nederlands en Engels, tussen 09.00-15.00 uur en 's avonds tussen 20.00-22.00 uur. Bellen met de Oudertelefoon is altijd veilig en anoniem, ze slaan je gegevens niet op en spelen deze niet door aan derden.
De Mantelzorglijn
030–7606055
Niet gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
Zorg je voor een ander en heb je vragen? Wil je graag een advies over je persoonlijke situatie? Of heb je behoefte aan een luisterend oor? Ze bieden vooral hele goede praktische handvatten en alsook juridisch advies rondom mantelzorgvraagstukken. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 09:00-17:00 uur. Je kan ook een e-mail sturen: mantelzorglijn@mantelzorg.nl of WhatsAppen met ze: 06 27 23 68 54
Naasten Centraal
085-1304658
Niet gratis, € 0,10 per minuut met een maximum van € 10
Ze zijn er voor naasten, dus direct betrokkenen, van mensen met psychische of psychiatrische problemen. Ook voor naasten die als gevolg van hun betrokkenheid op hun beurt weer psychische problemen hebben ontwikkeld. Het vraagt vooral emotioneel veel van je. Soms meer dan je te bieden hebt en dan kun je flink onderuit gaan. Hoe krabbel je dan weer op? Hoe vind je je balans en hoe hou je die in stand? Ben je aan het eind van je latijn omdat je al zoveel gegeven hebt en je gewoon niet meer kunt? De ervaringsdeskundige vrijwilligers hebben aan een half woord genoeg. Zij kunnen helpen met dingen op een rijtje te zetten, de vinger op de zere plek leggen, acties suggereren waar je zelf niet meer op komt. Het is fijn als iemand even met je meedenkt. Dan sta je er niet alleen voor. De bereikbaarheid kan soms wisselen; neem een kijk op de website voor de bereikbaarheid.
Ypsilon
088-0002120
Niet gratis, je betaalt het lokale tarief voor bellen
MIND Ypsilon steunt, adviseert en informeert familieleden en naasten van mensen met een (ernstige) psychische kwetsbaarheid wat betreft psychosen. De medewerkers op het landelijk bureau bieden je informatie, advies of een luisterend oor. Ook niet-leden kunnen hier ook terecht. Om deze service te kunnen bieden vragen ze je om Mind Ypsilon te steunen. Dat kan door lid te worden of door een donatie te doen. Je kan ze ook e-mailen: adviesdienst@ypsilon.org of met ze WhatsAppen 06 22 01 20 33
Stop it Now
0800-2666436
Gratis
Kijk je kinderporno? Maak je je zorgen over jouw gevoelens en gedrag tegenover minderjarigen of dat van iemand in je directe omgeving? Heb je een kind misbruikt of ben je bang dat je dat gaat doen? Je bent niet de enige die dit voelt of meemaakt. Vaak waren ze, net zoals jij, bang om alles te verliezen. Erover praten helpt. Stop it Now! biedt met hun telefonische hulplijn en een anonieme chat, vertrouwelijk én gratis ondersteuning voor iedereen die zich zorgen maakt over z’n gedrag tegenover minderjarigen.
KOPP/KOV
Na aanmelding online kan je telefonische gesprekken krijgen
Gratis, alleen beschikbaar voor mensen uit Amsterdam
KOPP staat voor 'Kinderen van Ouders met een Psychische Problemen'. KOV staat voor 'Kinderen van Ouders met een Verslaving'. Heb je als ouder veel last van stress, psychische klachten en/of verslaving en vind je het lastig je kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen? Dan kun je terecht bij een KOPP/KOV-hulpverlener. De KOPP/KOV-hulpverlener kijkt samen met jou hoe je als ouder in je kracht kunt blijven en je jouw kinderen het best kunt ondersteunen. De KOPP/KOV consulent biedt ondersteuning op maat. Het kan gaan om telefonisch advies of meedenken via de mail. Een tot drie face to face gesprekken zijn ook mogelijk. Deze gesprekken vinden plaats op een locatie die prettig is voor de ouder. Er wordt telefonisch contact met je opgenomen zodra je jezelf hebt aangemeld via de website.

Inzicht #5
We zien de wereld niet zoals hij is. We zien de wereld zoals wijzelf zijn.
Reactie plaatsen
Reacties
Ik wist niet dat er zoveel telefoonnummers waren . Die je kan bellen voor hulp.
Inderdaad. Als je ze zo onder elkaar ziet staan zijn er, gelukkig, best veel hulplijnen!